+32 16 43 11 00
Laatste trends binnen kredietverzekering
Ja, u kunt zich verzekeren voor slechte betalers, via de kredietverzekering. Er beweegt heel wat in die sector; We geven u daarom graag een update!
Wat is een kredietverzekering?
U kunt zich hiermee indekken tegen het risico dat uw klanten hun facturen niet betalen. Voor een deel van uw facturen of klanten, of voor allemaal. Als u actief bent in B2B (voor zover u verkoopt aan bedrijven). Eigenlijk is het dus eerder een verzekering ‘betalingszekerheid’. U kunt zowel uw Belgische facturen als uw buitenlandse handel verzekeren. Gezien iedere onderneming anders werkt is een polis vaak maatwerk zodat dit een verlengstuk wordt van uw huidig debiteurenbeheer; u negotieert de specifieke voorwaarden via uw makelaar. Wanneer het misloopt, betaalt de verzekeraar u het overeengekomen deel van uw factuur, en incasseert hij ze verder zelf bij uw klant.
Meer en meer bedrijven laten klanten eerst screenen door de kredietverzekeraar, vooraleer te beslissen er op te prospecteren of zaken mee te doen.
We laten graag enkele van onze partners-verzekeraars aan het woord; ze leggen elk hun eigen accenten.
Nieuws uit kredietland van Euler Hermes:
- De sectoren waar er traditioneel meer wanbetalingen zijn, zijn altijd ongeveer dezelfde: horeca, transport, de bouwsector, de groot- en kleinhandel. Verzekeraars gaan zoveel mogelijk mee in het risico. Bedrijven kunnen zelfs het niet-gedekt deel van hun risico bijkomend verzekeren via ‘caps’. Als een kredietverzekeraar dekking van een bepaalde klant weigert, is een faillissement meer dan waarschijnlijk nakend…
- Steeds meer kmo’s nemen een kredietverzekering, maar toch kennen nog te weinig - vooral kleinere - bedrijven dit verzekeringsproduct. In grotere bedrijven is er vaak een verantwoordelijke kredietbeheer, die mee aan tafel zit als het over grotere deals gaat. Er wordt niet meer gehandeld ‘in vertrouwen’. Bedrijven willen weten met wie ze aan tafel zitten. Banken nemen ook meer en meer polissen van kredietverzekeringen in pand als waarborg voor een financiering.
- in 2015 was het gemiddeld 54 dagen wachten op de betaling van een factuur. Dat is best veel, gegeven dat 2015 weliswaar geen fantastisch jaar was, maar dat men toch niet echt meer kon spreken van een economische crisis. Een kredietverzekering blijft met andere woorden een belangrijk hulpmiddel om gezond te groeien.
- Ook het ter beschikking stellen van gratis informatie is een nieuwe trend in kredietland. Geïnteresseerde bedrijven kunnen de gratis app ‘Land of Payment’ van Euler Hermes downloaden via Apple’s App Store of Google Play (Android). Deze bevat informatie over het betalingsgedrag en de wetgeving in verschillende sectoren en landen.
Informatie vers van de pers van Atradius:
- We zijn verwend in België als het gaat over de beschikbaarheid van informatie. Bedrijven moeten hier immers hun balansen publiceren. Kredietverzekeraars hebben daarnaast nog toegang tot andere informatie, die hen toelaat het risico van hun klanten (de kans op niet-betaling van de facturen waarvoor dekking gevraagd wordt) in te schatten.
- De kredietverzekering voor B2C-omzet is vandaag een feit bij Atradius. Concreet betekent dit dat bedrijven zich kunnen indekken tegen het risico dat een particuliere klant hen niet betaalt. Deze gloednieuwe verzekering richt zich vandaag op de bouwsector. Uitbreiding naar andere sectoren wordt onderzocht.
- een doelgroep die traditioneel buiten beeld bleef bij de kredietverzekering, was de overheid. Men ging er immers van uit dat de overheid sowieso altijd wel betaalt. Ondertussen was er echter (onder meer) de Griekse Eurocrisis. Vandaag is er ook vraag van bedrijven – en dus ook aanbod van kredietverzekeraars - naar indekking bij overheidsopdrachten.
- Verschillende kredietverzekeraars bieden ook ‘bonding’ aan. Dit zijn borgstellingen voor opdrachten waarbij de Belgische of buitenlandse, publieke of private, opdrachtgever dit vraagt.
De trends van Coface:
- In ons land zijn best veel dynamische verzekeraars actief op het vlak van kredietverzekeringen. De prijzen zijn daarom historisch laag.
- Er is meer en meer vraag naar de indekking van het risico voor één specifiek project of één klant, of van een specifiek deel van het bedrijfsgebeuren. Dit zal de komende jaren een belangrijke groeipool vormen voor de kredietverzekering.
- Er wordt steeds meer technologie ingezet om het polisbeheer te optimaliseren. Bedrijven kunnen vandaag hun openstaande facturen invoeren in een beheersoftware, waarbij ze boodschappen krijgen wanneer een dossier moet ingediend worden ter incasso of de kredietlimiet moet verhoogd worden (in functie van het uitstaand saldo).
- Bedrijven kunnen via één aanspreekpunt hun filialen wereldwijd verzekeren. Dit wil ook zeggen dat de onderhandeling centraal kan gebeuren waardoor men kan genieten van een prijsvoordeel én een globale aanpak, terwijl de lokale markten toch hun eigenheid kunnen bewaren.
Wenst u een vrijblijvende schatting van wat een kredietverzekering u zou kosten? Neem gerust contact op met uw vaste contactpersoon bij ADD!